Vi vill ha goda pedagoger till barnen

Svar till "Friskolor utnyttjar systemet" i NA 19/12 2011

Vad intressant att läsa din insändare om friskolor - vi håller med dig i flera saker. Att släppa pedagogrollen och låta elever söka kunskap själva, är vi, precis som du helt emot. Att vara lärare är att vara ledare och att vara ledare är oerhört viktigt för att nå bra resultat. Vi vet inte var du fått ”forska och söka kunskap på egen hand” ifrån, det är inget vi känner igen från vår blivande skola i Ekeby-Almby. Våra ledljus är trygghet, ansvar, drivkraft och självkunskap, där självkunskap handlar om att jobba med sin självkänsla och sitt självförtroende. Våra pedagoger kommer att vara närvarande i elevernas utveckling och vi kommer att vara noggranna med vilka som jobbar hos oss, vi vill nämligen ha goda pedagoger bland barnen, som trivs med att vara just lärare/ledare.

Det andra vi håller med om är att vi tycker att det är viktigt att vi som driver skolan också är utbildade pedagoger som vet vad lärande handlar om och vi tycker också att det är bra att skolor granskas så att det blir en likvärdig skola där alla har möjlighet att lyckas.

Du är välkommen att gå in och läsa mer på vår hemsida www.fyrenekalmen.se eller att höra av dig till oss för vidare diskussioner kring vår pedagogiska idé.

Marie Einarsson, Elisabeth Dudal, Hanna Rådehed och Sabina Segerlund

–lärare och skolstartare av friskolan Fyren EkAlmen

 


Previous page: Nerikes Allehanda 100415
Nästa sida: Radio Örebro 101130