Månadsbrev mars – bemötande och förståelse
Vi hann precis landa i att det åter börjat gå tillbaka till det ”normala” utifrån tiden med Covid -19 och dess restriktioner, då kriget i Ukraina utbröt. Ännu en helt ny obehaglig situation för oss i vår tid – ett krig i Europa. Kriget startade under skolans sportlov och vi gick direkt ut med information till vår personal om vikten av att bemöta barnens tankar, funderingar och kanske nya rädslor. Men hur gör vi det? Vi har, tack och lov, inte så stor erfarenhet av just oro för ett pågående krig, men vi har erfarenhet av att bemöta barns olika rädslor. Det vi påminde våra pedagoger om var att inte oroa barnen, och det gör vi genom att svara på deras frågor och se till att bara berätta fakta som man känner till, och med de äldre eleverna också komma in på information som skrivs på sociala medier kontra fakta. De tips vi gav våra pedagoger vill vi också dela med oss av till er, kanske som ett stöd i era samtal hemma?
Tips på hur du kan prata med barn om svåra händelser – i korthet:
– Svara så enkelt och konkret som möjligt på det barnet frågar om. Överös inte med vuxendetaljer.
– Barn kan påverkas mer av din oro än av händelsen i sig. Försök att inte föra över din oro på barnen.
– Utgå från barnets egna frågor och funderingar.
– Anpassa nivån efter barnet det gäller och hur barn i olika åldrar generellt sett tar in information.
Källa: Rädda Barnen
Mer info finns också på:
Att prata med barn om oro för omvärldsläget – Försvarsmakten (forsvarsmakten.se)
Vi kan tillsammans hjälpas åt om ditt barn känner stark oro. Hör av dig till ditt barns lots i så fall.
Nu har vi som ni vet öppnat upp Fyren för besök av er! Du får mycket gärna följa med ditt barn för att se och ta del av hur vi jobbar i skolan. Det är så bra när vi har liknande bild av hur skolan fungerar idag. Mycket har hänt sen du själv gick i skolan och i våra samtal och i vårt bemötande med er vårdnadshavare, blir allt så mycket lättare om vi utgår från samma bild av dagens skola. Många av oss gick i skolan som följde läroplanen mellan 1980 – 1994 eller den som gällde mellan 1994 – 2011. Dessa två läroplaner har många olikheter och skillnader med den som gäller idag: Lgr –2011 och den revideras dessutom nu till Lgr –2022. Låt oss ta en liknelse med tandläkaren. Låt säga att vi inte varit hos tandläkaren på många år. Om jag då i samtal utgår från att tänder lagas med svart amalgam och att alla små hål måste lagas – då kommer jag ha svårt att förstå tandläkaren, när hens samtal med mig utgår från grunden att lagningar görs med vit komposit och att man faktiskt kan ha ett litet hål i en tand och hålla det i schack utan lagning.
Med det vill vi säga: varmt välkomna till oss för ett besök! Hör av dig till lots innan så vi vet att det passar när ni tänkt komma. Och…vi lovar att hålla oss till pedagogik och inte odontologi 😉